Testy na prawo jazdy: włączanie świateł awaryjnych podczas holowania

Wystarczy poobserwować ruch drogowy, aby zauważyć, że część kierowców nie wie jak oznakować pojazd holowany. Podobny problem mają też kursanci podczas rozwiązywania testów na prawo jazdy. Czy będąc holowanym można włączyć światła awaryjne?

testy na prawo jazdy
Pytanie z testów na prawo jazdy. Źródło: zdamyto.com

Holowanie w ruchu drogowym i tak jest czynnością która wprowadza trochę zamieszania, więc po co jeszcze bardziej kompliwować sytuację? Włączone w jadącym samochodzie światła awaryjne uniemożliwią przecież sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku lub pasa ruchu. Używanie świateł awaryjnych w takiej sytuacji nie dość, że jest karane mandatem, to po prostu jest kompletnie bez sensu.

Holowanie - przepisy

Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
  • pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
  • w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
  • pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
  • pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
  • w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
  • odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.

Użyte określenie "żółte sygnały błyskowe" nie oznacza świateł awaryjnych

Image: